About Me

My photo
aina nabilah bt abdul hamid.. she have a feeling to hurt but she don't have a tears to cry.. :')

Monday, July 4, 2011

mati

bangun dari tido terketar2. tp akhirnya ku hanya mampu tersenyum. alhamdulillah ya Allah kerana memberi nyawa lagi kepada hambamu ini.

mimpi..
sampai di shopping complex, abah parkkan mpv di tempat parking.. tempat nya di bawah 1 fly over. aku di arahkan utk kunci pintu. family yg lain dah pergi msk mall. secara manual aku pon kunci lah. tekan satu persatu. aku pergi kearah pintu kanan tmpt duduk blkg melalui tempat duduk belah kiri. (paham x? mean aku dok dalam kete la nih). tbe2 datang sum1 ni. meluru msk dlm kete. muka dah la x serupa org. terus letak pisau kat leher aku then tye nak bg video ke x? eh video ape? (gile pye mimpi). terus leher aku kene kelar. terketar2 and........................ aku terbangun lah!! bgn pon terketar2 jgk.

pedoman :
kematian tidak mengira tempat. kadang2 kte tgh mkn2 n bersembang2 dgn membe2, family... Allah tarik kte pye nyawa.
kadang2, kte tgh drive, langgar kucing then accident n meninggal di tempat kejadian.
kadang2 kte tgh berjalan2, then tersepak batu tersunggur, Allah amik nyawa kte.

 أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا
Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: "Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad)." Katakanlah: "Semuanya (datang) dari sisi Allah." Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikitpun?

(An Nisaa`: 78)

mengingati kematian itu adalah wajib. sebahagian dari iman.

أكثرهم للموت ذكرا و أحسنهم لما بعده استعدادا, أولئك الأكياس

"Yang paling banyak mengingat mati dan paling baik persiapannya untuk setelah mati. Mereka itulah orang-orang cerdas"

oleh Ibnu Majah.

Firman Allah Ta'ala (al Rahmaan:55:26)
"Semua yang ada di bumi itu akan binasa"


ya Allah.. matikanlah aku dalam keadaan yg beriman. jgn la kau tarik nyawaku sewaktu aku tidak mengingati mu. ku mohon kepadamu ya Allah. sesungguhnya telah byk dosaku kpd mu. aku tidak sesempurna mana. kau telah memberi dugaan dan cubaan kepadaku agar aku sedar betapa kerdilnya aku di duniamu ini. terima kasih ya Allah kerana memberi peluang kepadaku untuk mengubah kembali hidup ku. aku sudah jauh terpesong dari mu ya Allah. kuatkan lah iman aku Ya Rabbi. sesungguh nya kau maha pendengar.

note that : cinta manusia hanya sementara. cinta Allah adalah hakiki. setiap yg hidup pasti akan mati. :)

the end.

No comments:

Post a Comment