About Me

My photo
aina nabilah bt abdul hamid.. she have a feeling to hurt but she don't have a tears to cry.. :')

Monday, September 19, 2011

perkahwinan??? erkkk..

dulu aku mmg x setuju kalau bab2 kahwin awal ni.. yelaa.. kene kejar cita2 dulu.. kumpul duit byk2. ade asset sendiri.. bahagiakan dulu mak bapak.. enjoy puas2.. x kan la nnt time graduate nak bawak anak kan.. itu perception aku DULU.
tapi lepas dgr byk ceramah pasal kahwin awal ni, perception aku dah start berubah.. bagus jugak kahwin awal.. byk manfaat.. contohnya, dapat mngelakkan maksiat, dapat kecapi nikmat kebahagian tu berbanding kapel x tentu arah, setiap hari yg kita lalui pon rasa mcm indah je sbb dapat keredhaan dan byk lagi lah.. then kahwin masa belajar pun x jadi masalah sbb bak kata prof aku, lagi senang ilmu nak masuk sbb ade dorongan dr pasangan yg halal..
tapi...... bak kata mak aku plak... kalau kahwin masa study, sape nak tanggung belanja? parent jugak ke?? x kan lepas kahwin parent nak tanggung jugak?? sepatutnya suami la kan.. tapi kalau suami tu pun tengah study?? haa.. cane tu??? so, ape keperluannya utk kahwin tu??? errkk.. aku mula berfikir balik.. fikir punya fikir, tengok punya tengok experience orang yang dah kahwin... aku dapat jawapan.. nah ni jawapannya..

okeyh.. kahwin muda kan? kita ni still muda.. fikiran x berapa nak matang.. nanti kalau lepas kahwin problem tu dtg, camne kita nak cope?? dgn berfikiran ala2 budak belas2 or masuk 20?? ouh.. kalau cmtu huru hara la hidup.. kahwin ni bukan ye mainan.. bukannya macam kita kapel2.. boleh tukar2 pasangan.. kahwin ni kalau boleh sekali je.. maybe org ckp, lepas kahwin akan lebih mematangkan seseorang sbb dye akan rasa lebih bertanggungjawab.. tapi kan.. tapi kann... org yg berdarah muda ni boleh ke??? then kahwin ni utk mengelakkan maksiat.. tu bermakna... kahwin atas dasar nafsu.. wahh.. boleh bertahan ke perkahwinan kalau atas dasar nafsu????? CINTA ATAS DASAR NAFSU TIDAK AKAN KEKAL.. percaya lah.. ni kan pulak perkahwinan atas dasar nafsu.. errk. =.="" okeyh.. persoalan yg kahwin masa study.. kalau lepas kahwin, parent masih tanggung si anak, utk ape kahwin??? atas dasar nafsu jugak??? kahwin ni kene saling melengkapi.. melengkapi x bermaksud utk batin je kan.. utk zahir pun kene melengkapi jugak.. pastu mula lah si laki or si perempuan cari lain.. menggatal n miang ngan org lain.. atas dasar nafsu kannnnn.. hikhik.. pastu si pasangan yg teraniaya ni pun x taw nak selesaikan masalah mcm mana.. sbb still muda kan.. mula bercerita kepada org lain.. contohnya public.. dan bende ni semakin besar n besar hingga boleh bawak ke arah cerai.. errr.. perkataan tu yang sgt ditakuti.. x kan nak menjanda dan menduda dalam usia yang muda? okeyh.. nasihat aku disini.. "masalah rumahtangga ni biar lah simpan sendiri.. x perlu dihebohkan.. kalau boleh selesaikan dalam diam.. jgn kecoh2 kat org.. bak kata pepatah.. ibarat meludah ke langit, timpa diri sendiri..eh betul ke pepatah aku nih? ah.. biar lah.. kalau x tahan sgt22, cerita kat family yg TERDEKAT je.. terdekat je taww.. sbb tu aib sendiri.. baik buruk tu lah pasangan yg kita pilih.. kan2." pikirkan lah.. kalau iman x kuat, kalau x bersedia dari segi mental fizikal, kalau kalau dan kalau.......... baik jangan memilih utk berkahwin lagi..




note: ini just pandangan aku.. pandangan orang berbeza.. it's up to uolls la utk terima or x pandangan aku ni.. :)) kalau dulu aku terasa sgt jeles dengan kawan2 aku yang dah kahwin, yg akan ade anak dan dah ade anak.. sekarang ni x jeles sgt dah sbb aku nak kecapi kebahagian tu nanti.. bkn sekarang.. aku doakan korang bahagia.. doa aku untuk korg... bahagia lah sampai hujung nyawa.. the end... :))

5 comments:

  1. wahh wahh !! karangan amek kauu ! haha :D best2 !

    ReplyDelete
  2. hahaha.. ni baru karangan upsr.. blom karangan pmr or spm lagi ni.. :PPP

    ReplyDelete
  3. fushhyooo...juling aku bace...kuang2..menarik.. nak kawen lah..=D (gataiii****)

    ReplyDelete
  4. kak laaa... ambuiihh gatai na.. haha
    meor aizad.. A'ah.. mmg 'KARANGA'ponn.. hahaha

    ReplyDelete